
NAUKA PROGRAMOWANIA
ZAJĘCIA SEMESTRALNE - JAK UCZYMY SIE PROGRAMOWANIA
Programowanie w Matplanecie:
Programowanie jest niezwykle cenioną umiejętnością. Właśnie dlatego przygotowaliśmy autorski program. Opieramy się na znanej z zajęć matematycznych koncepcji Math Circle, którą została odpowiednio dostosowana do zajęć programistycznych. Wszystkie realizowane na zajęciach projekty zostały opracowane przez naszych programistów.
Uczymy zasad programowania, poznawania i tworzenia algorytmów. Te pojęcia tylko z pozoru są trudne. Dziecko podczas zajęć u nas zetknie się z masą popularnych i szeroko wykorzystywanych narzędzi i języków programowania. Uczymy zarówno w oparciu o środowiska edukacyjne (m.in. Scratch, Kodu Game Lab., Microsoft Small Basic, czy Minecraft Education Edition), jak i profesjonalne języki – Python, Java, JavaScript, Visual Basic.NET, czy C# (w Unity). Zdobyta umiejętności zaprocentują!

Język programowania jest dla programisty jedynie narzędziem pracy. W trakcie zajęć u nas uczniowie poznają wiele języków i wyciągają z nich najważniejsze informacje, które w przyszłości umożliwią im programowanie i to bez względu na język, jakiego będą używać.
Programowanie uczy również konsekwencji. Jak wiadomo, każdy program komputerowy posiada określoną składnię. Jeśli się jej nie stosuje, to nie osiągnie się odpowiedniego efektu. Tym samym niezbędna jest konsekwencja i cierpliwość. W przypadku błędu trzeba żmudnie przeanalizować kod, by go znaleźć.
Nasze zajęcia z programowania nie są skierowane dla dzieci szczególnie uzdolnionych informatycznie. Są one idealne dla każdego. Uczymy komunikowania się z komputerem – czyli nowego języka. Tym samym skoro zajęcia z angielskiego są dla każdego, to programowanie również jest dla każdego.
ZAPISZ SIĘ NA ZAJĘCIA W MATPLANETA JUŻ DZISIAJ
Matematyka i programowanie są niezbędne do osiągnięcia sukcesu nie tylko w pracy. Możemy nawet powiedzieć, że poruszanie się w dzisiejszej rzeczywistości bez podstawowej wiedzy z tych dziedzin może nam utrudniać życie. W naszej szkole wspieramy rozwój samodzielnego logicznego myślenia i poszukiwania rozwiązań na trudne z pozoru problemy.
ZAPISZ SIĘ
Programowanie w Matplanecie - podział na grupy
Scratch Jr
Scratch Junior to „młodszy brat” popularnego programu Scratch. Programowanie zostało tu maksymalnie uproszczone. Umożliwia on tworzenie gier i animacji w sposób intuicyjny. Nawet dzieci, które nie potrafią czytać i pisać poradzą sobie z nim. Bloczki, które odzwierciedlają instrukcje, mają formę obrazkową.
Wszystko to sprawia, że Scratch Junior jest idealnym narzędziem dla najmłodszych uczestników naszych zajęć. Mimo tego, że program jest łatwy, to jego możliwości są naprawdę rozbudowane. Dzięki właściwemu wykorzystaniu bloczków można tworzyć nawet rozbudowane, wielopoziomowe gry. Oczywiście kluczowe jest tu logiczne myślenie, które dzieci uruchamiają na naszych zajęciach.
Scratch i Minecraft
Scratch to graficzne środowisko przeznaczone do nauki podstaw programowania przy pomocy bloczków. Programy tworzy się w łatwy, intuicyjny sposób poprzez łączenie ze sobą klocków reprezentujących kolejne komendy. Całość jest bardzo atrakcyjna dla dzieci, gdyż umożliwia rozwijanie zmysłu artystycznego dzięki wbudowanemu edytorowi obrazów.
Pomimo swojej pozornej prostoty, Scratch pozwala na poznanie wszystkich najważniejszych elementów programistycznych, które w przyszłości na pewno będą wykorzystywane. Zmienne, pętle, konstrukcje warunkowe, a nawet funkcje czy tablice – wszystkich tych rzeczy można się nauczyć właśnie w Scratchu. Jednocześnie umożliwia on dzieciom kreatywne użycie tych narzędzi i tworzenie za ich pomocą ciekawych gier i aplikacji.
Scratch powstał w Massachusetts Institute of Technology (MIT), najlepszej uczelni technicznej świata. Został on zaprojektowany tak, aby w prosty i przyjemny sposób zachęcić najmłodszych do eksperymentowania i poznawania tajników programowania.
W przeciwieństwie do większości programów realizowanych w szkołach, na naszych zajęciach tworzymy naprawdę zaawansowane gry, które są klonami tak znanych klasyków, jak: PacMan-a, Agar.io czy Zoop.
Pocket Code
Pocket Code to środowisko programistyczne dostępne na urządzeniach mobilnych. Pozwala ono na kompleksowe tworzenie własnych gier od narysowania własnej postaci lub wybranie jej z biblioteki, poprzez zaprogramowanie całego świata gry, aż po dodanie do niej własnych dźwięków.
Cały proces programowania opiera się tworzeniu skryptów poprzez kolorowe bloczki – odzwierciedlają one programistyczne instrukcje. Dzięki temu, że aplikacja jest dostosowana do urządzeń mobilnych, to można tworzyć gry, których na komputerze nie dałoby się stworzyć. Chodzi tu między innymi o zakres wykonywanych czynności, takich jak np. nachylenie telefonu, czy potrząśnięcie nim.
GDevelop
GDevelop to silnik gier 2D, który został stworzony z myślą o nauce. Charakteryzuje się on intuicyjnym, graficznym interfejsem. Pozwala on na tworzenie i modyfikowanie wirtualnego świata.
W GDevelop-ie tworzenie kodu odbywa się poprzez wybieranie kolejnych komend z rozbudowanego menu. Skrypty opierają się koncepcji zdarzeń, czyli pary warunek-efekt. System ten zapewnia bezproblemowe przejście od Scratcha, w którym układa się bloczki, do profesjonalnych języków typu Python czy C#.
W GDevelop-ie możliwe jest tworzenie gier na platformę Windows oraz w formacie HTML5+JS, co oznacza, że można je zamieścić na dowolnej stronie internetowej!
App Inventor
App Inventor to środowisko on-line, które zostało stworzone z myślą o tworzeniu aplikacji na urządzenia z systemem operacyjnym Android. Własny projekt można skompilować i zainstalować na telefonie i tablecie.
App Inventor umożliwia nadaniu naszej aplikacji zaprojektowanego przez nas wyglądu. Możliwe jest dodanie okienek, kontrolek czy animacji. Logikę aplikacji można zaprogramować przy użyciu bloków (podobnie jak w Scratchu czy Minecrafcie).
Powstające aplikacje mogą korzystać z różnych opcji, które są niedostępne na zwykłym komputerze (np. dostęp do GPS, akcelerometr, czujnik orientacji). Dzięki temu możliwa jest np. zamiana tekstu na mowę.
Insert
Kolejna grupa kontynuacyjna jest przeznaczona dla uczniów, którzy ukończyli kurs na poziomie Enter 1 lub Shift 1. Wiedza zdobyta na poprzednich poziomach jest rozwijana poprzez poznawanie kolejnych narzędzi programistycznych i języków programowania. Podczas zajęć w tej grupie uczymy programowania w językach takich, jak Python, czy JavaScript. Na tym etapie dzieci nie tylko tworzą gry, ale uczą się również projektowania stron internetowych.
Podczas zajęć pracujemy nad rozbudowanymi projektami (także w 3D), wykorzystując w tym celu sinik Godot Game Engine. Dzięki temu dzieci poznają ideę programowania obiektowego, która jest bardzo ważna podczas tworzenia dużych projektów i wykorzystywana niezależnie od języka, w jakim się programuje.
Unity
Unity to profesjonalny silnik oraz środowisko do tworzenia gier komputerowych zarówno w 2D jak i 3D. Umożliwia on tworzenie niezwykle zaawansowanych projektów i obejmuje pracę z modelami, animacją, dźwiękiem, fizyką czy efektami specjalnymi.
Dzięki dużej ilości darmowych efektów, modeli i rozszerzeń można stworzyć gry, które prezentują się naprawdę profesjonalnie. Skrypty wykorzystują obiektowy język C#, co umożliwia poznawanie zaawansowanych konstrukcji programistycznych – np. klas, dziedziczenia, polimorfizmu.
Unity to, obok Unreal Engine, jeden z dwóch głównych standardów w branży. Gry Assassin’s Creed: Identity, Deus Ex, czy popularna karcianka Hearthstone, bazują właśnie na nim.

Wielu rodziców zastanawia się, czy ich dzieci nie są za małe lub za duże, by uczyć się programowania. My podkreślamy, że każdy wiek jest dobry do tego, aby rozpocząć naukę.
Niektórym hasło “Programujący sześciolatek” może wydać się abstrakcyjne. W końcu jak sześciolatek może ogarnąć tak skomplikowane rzeczy. Ty pokazujemy, że jest to możliwe. Wystarczy odrobina chęci. Wiek nie jest tu najważniejszy. Oczywiście nauka programowania zależnie od wieku przebiega w inny sposób. Nasze zajęcia z programowania prowadzimy dla dzieci w wieku 6-16 lat. Dzieci są dzielone na grupy – bierzemy tu pod uwagę wiek i doświadczenie. Jeśli Twoje dziecko nigdy wcześniej nie programowało, to nie musisz się martwić – w każdej grupie wiekowej prowadzimy zajęcia dla początkujących.
W zależności od wieku dzieci dobieramy odpowiednie narzędzia. Dzięki temu nasze zajęcia są dostosowane do uczestników, do ich możliwości poznawczych, ale też do zainteresowań. Spełniamy marzenia o stworzeniu własnych gier komputerowych. Na naszych zajęciach z programowania eksperymentujemy, uczymy się, a jednocześnie dobrze się bawimy.
W Matplanecie dzieci uczą się poprzez realizację projektów czyli tworzenie własnych gier i aplikacji.
PROGRAMOWANIE NA TABLETACH
Programowanie na tabletach to zajęcia przygotowane specjalnie z myślą o mobilnych pracowniach informatycznych oraz o zajęciach wyjazdowych.
Dzięki tym zajęciom uświadamiamy, że programować można wszędzie – wystarczy wziąć ze sobą mobilne urządzenie.
Gry mobilne cieszą się ogromną popularnością, która wciąż wzrasta. Wykorzystujemy ten trend i uczymy dzieci, jak tworzyć własne gry. Korzystamy z darmowych narzędzi – dzięki temu uczestnicy zajęć mogą bez dodatkowych kosztów programować samodzielnie w domu i ćwiczyć swoje umiejętności.
Wiedza zdobyta podczas zajęć z programowania na tabletach jest uniwersalna. Można ją wykorzystywać nie tylko podczas programowania na zajęciach mobilnych, ale również na innych urządzeniach. W trakcie nauki dzieci uczą się logicznego myślenia, dzięki czemu łatwiej im poznać algorytmy, ale również zapoznają się z popularnymi językami programowania, takimi jak Python i C#.
.

WARSZTATY DLA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI
Dla poszczególnych grup przygotowaliśmy zajęcia w wymiarze 2 lub 4 godzin lekcyjnych w następujących obszarach:
Aby tworzyć własne gry, nie trzeba jeszcze umieć czytać i pisać! (ScratchJr)
- „Średniowieczna przygoda” – stworzymy grę, w której gracz wciela się w postać dzielnego w rycerza, który musi pokonać smoka, aby uwolnić z zamkowej wieży księżniczkę.
- „Podwodna przygoda” – stworzymy grę, w której gracz wciela się w postać nurka, który musi wypełnić specjalną misję, aby wydostać się spod wody.
Dla poszczególnych grup przygotowaliśmy zajęcia w wymiarze 2 lub 4 godzin lekcyjnych w następujących obszarach:
(Scratch, Kodu Game Lab)
- „Niesamowity wyścig” – stworzą własną grę z grafiką 3D.
- „Mistrz klawiatury” – stworzą własną grę edukacyjną – której celem jest nauka szybkiego pisania na klawiaturze.
- „Kosmiczna misja” – stworzą własną grę, w której gracz steruje statkiem kosmicznym. Jego zadaniem jest uniknięcie zderzenia z asteroidami.
- „Zaopiekuj się mną” – wirtualne zwierzątko to coś, co przygotujemy podczas tego warsztatu. Zaprogramujemy je tak, aby gracz mógł je karmić i układać do snu, niczym słynne niegdyś Tamagotchi.
- „Minecraft – zmieniamy zasady gry” – programowanie w popularnym Minecrafcie, to doskonały sposób na połączenie nauki programowania z rozrywką. Dzięki wykorzystaniu specjalnej wersji gry – Minecratf Education Edition – dzieci dostają do dyspozycji narzędzia programistyczne, pozwalające na modyfikowanie praw, jakimi rządzi się świat gry, a także uczą się budować konstrukcje w świecie gry – wykorzystaniem programistycznych poleceń.
Dla poszczególnych grup przygotowaliśmy zajęcia w wymiarze 2 lub 4 godzin lekcyjnych w następujących obszarach:
(Minecraft Education, GDevelop, APP Inventor, Prolog)
- „Minecraft – zmieniamy zasady gry” – programowanie w popularnym Minecrafcie, to doskonały sposób na połączenie nauki programowania z rozrywką. Dzięki wykorzystaniu specjalnej wersji gry – Minecratf Education Edition – dzieci dostają do dyspozycji narzędzia programistyczne, pozwalające na modyfikowanie praw, jakimi rządzi się świat gry, a także uczą się budować konstrukcje w świecie gry – wykorzystaniem programistycznych poleceń.
- „Wymarzona gra platformowa” – stworzymy wymarzoną grę platformową. Dzieci same decydują o fabule gry – co doskonale rozwija ich kreatywność.
- „Gry mobilne” – stworzymy gry mobilne – które uruchamiać i instalować można na smartfonach i tabletach.
- „Sztuczna inteligencja” – zaprogramujemy sztuczną inteligencję.